Про це повідомило джерело в уряді агентству «Інтерфакс-Україна».
За словами джерела, листа з відповідною застереженням і пропозиціями направила в Кабінет міністрів і Міністерство енергетики та вугільної промисловості голова Нацкомісії, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП), Оксана Кривенко 3 червня.
Регулятор нагадує, що уряд на засіданні 22 травня затвердив розроблений Міненерговугілля порядок покладання публічних спецобов’язків (PSO, Public Service Obligation) із постачання е/е для потреб населення до 31 грудня 2020 року.
Документ передбачає покладання PSO на НАЕК «Енергоатом», АТ «Укргідроенерго» (шляхом їх зобов'язання продавати е/е за певними правилами) і НЕК «Укренерго» (шляхом включення сум компенсації у тариф на диспетчеризацію).
На думку НКРЕКУ, прийнята урядом редакція документа містить критичні недоліки, і одним із вірогідних наслідків запуску нової моделі енергоринку з таким механізмом PSO стане зростання цін для побутових споживачів на 40-50%.
Це станеться у зв'язку, зокрема, зі збільшенням прибутку «Енергоатому» на суму від 53 млрд грн до 75 млрд грн на рік, а також за рахунок зростання витрат «Укренерго» на суму від 35 млрд грн до 44 млрд грн, зазначає НКРЕКП.
До того ж при обороті «Укренерго» в 14 млрд грн на рік і імовірної суми покладених на нього PSO 35-44 млрд грн, а також 19 млрд грн на рік спецобов’язків із компенсації вартості «зеленої» е/е (які також тимчасово планують покласти на «Укренерго»), фінансова стійкість оператора системи передачі буде вкрай нестабільною.
Будь-які коливання фінансового потоку, пов'язані з неповною оплатою е/е споживачами, приведуть до відсутності коштів на виконання PSO.
У результаті постачальники універсальних послуг не зможуть закупити е/е для населення і настане колапс ринку, прогнозує НКРЕКП.
Крім цього, прийнятий Кабміном механізм покладання PSO в електроенергетиці складно реалізувати, вважають в НКРЕКП. Для цього потрібен точний прогноз низки показників, таких як: обсяг продажів «Енергоатому» та «Укргідроенерго» за спеціальною ціною та обсяги е/е, що залишилися, необхідні для постачання населенню за ринковою ціною (компенсація за нього буде включатися в тариф «Укренерго»).
Для реалізації механізму будуть потрібні дві аукціонні майданчики щодо укладання двосторонніх договорів державними енергогенеруючими компаніями. На одній вони будуть укладати договори з ПУУ (які потім поставлять куплену е/е населенню), на інший – договори з іншими учасниками ринку (постачальниками і споживачами).
Ще одне ускладнення: порядок формування тарифу на диспетчеризацію «Укренерго» не передбачає включення таких витрат, як PSO. А для внесення змін до Порядку знадобиться два місяці.
Крім того, у НКРЕКП немає закріплених законом повноважень для розрахунку обсягів PSO, нагадує регулятор.
Для врегулювання ситуації Комісія пропонує зобов'язати «Енергоатом» продавати на аукціонах мінімум 80%, а «Укргідроенерго» – мінімум 50% виробленої е/е за фіксованими цінами. Це запобіжить неконтрольоване зростання цін на е/е АЕС, вважає регулятор.
При цьому ціна на аукціонах буде однаковою для всіх покупців, що виключить можливість маніпуляцій на купівлі-продажу (тобто ПУУ не зможе придбати е/е за ціною для населення і перепродати її малому непобутовому споживачеві удвічі-втричі дорожче).
Для ПУУ регулятор пропонує встановити певну частку закупівель на аукціонах. На них також буде закуповуватися е/е на технологічні потреби.
Оплатити залишики суми компенсації вартості е/е для населення, за пропозицією НКРЕКП, буде зобов'язаний «Енергоатом», уклавши відповідні угоди з ПУУ.
НКРЕКП повідомила, що неврегульоване питання з компенсацією вартості ціни е/е для населення не дає їй можливість розрахувати граничні величини цін на нових сегментах енергоринку, що вводиться з 1 липня, тоді як саме ці цінові обмеження повинні запобігти можливому різкому стрибоку вартості е/е для непобутових споживачів .
Наразі населення України сплачує близько 30% собівартості е/е.
За інформацією агентства, НКРЕКП спочатку 2019 року розробила поетапний графік підвищення тарифів для громадян протягом двох років, проте згодом влада відмовилася від цього підвищення.
У зв'язку з цим виникла необхідність ввести новий механізм дотування населення, оскільки з введенням нового ринку е/е з 1 липня припиняє існування оптовий покупець (ДП «Енергоринок») та поточний механізм дотаційних сертифікатів (включення певних сум в оптово-ринкову ціну е/е) більше неможливо буде використовувати.
Закон «Про ринок е/е» передбачає, що запуск нової моделі оптового ринку відбувається при приведенні цін на е/е для населення до економічно обґрунтованого рівня.